Kjell Westön Missä kuljimme kerran ja Älä käy yöhön yksin
kuuluvat kaikkien aikojen suosikkikirjojeni listalle. Ei muissakaan Westön
kirjoissa mitään vikaa ole, joten kun kuulin kirjailijan uudesta romaanista,
tiesin, että se on saatava. Ainakin minulle Westön vahvuus on ollut juuri
suurissa tarinoissa, jotka piirtävät kuvan monien hahmojen vaiheista
vuosikymmenten varrelta. Olen hyväksynyt, että Westön kirjojen alut ovat
minulle aina vaikeita, mutta ei se mitään, kun kirjaa kyllä riittää, ja alussa
pitää vähän pohjustaa, jotta voi ymmärtää lopun.
Uusi Kangastus 38 kuitenkin käänsi monen Westöä koskevan
käsitykseni päälaelleen. Romaani ei ole erityisen pitkä, se seuraa kahta
henkilöä, ja kirja kuvaa pääosin kahdeksan kuukauden tapahtumia, valottaen vain
hieman mennyttä takaumien avulla. Ja alussakin mennään suoraan asiaan.
Koska olen pitänyt juuri Westön suurista tarinoista – siitä
että esimerkiksi Älä käy yöhön yksin vei musiikintäyteiselle matkalle, sai
ihastumaan lukuisiin hahmoihin ja elämään heidän mukanaan eri puolilla
Helsinkiä vuosikymmenten ajan – olin heti pelin hengen tajuttuani hiukan
huolissani Kangastus 38:n suhteen. Ei, ei se tosiaankaan ehtinyt ottaa yhtä
täydellisesti otteeseensa kuin pitkät romaanit, eikä sen hahmoista tullut
samalla tavalla tuttuja kuin niistä, joita seurasi lapsuudesta vanhuuteen.
Silti Kangastus oli hieno romaani, jossa riittää pohdiskeltavaa pitkäksi aikaa.
Kangastus seuraa lakimies Claes Thunea ja hänen
konttoristiaan Matilda Wiikiä vuonna 1938. Tapahtumapaikkana on tietenkin
Helsinki, kaupunki jonka asukkaiden muistissa on edelleen vahvasti vuosi 1918,
jossa haaveillaan olympialaisista uudella stadionilla, ja jossa nostaa päätään
myös juutalaisviha ja muut Euroopassa nousevat radikalisoituneet asenteet.
Thune seuraa ystäviensä muuttuvia asenteita ja nousevia ristiriitoja, huolehtii
Saksan ja Venäjän tilanteista ja haluaa tuoda esiin omat, liberaalimmat
ajatuksensa. Matilda viihdyttää itseään elokuvilla, mutta kamppailee yhä
sisällissodan ahdistavien muistojen kanssa. Thunen toimistolla nämä kaksi
tapailevat jonkinlaista ystävyyden kaltaista, vaikka sosiaaliset säännöt ovatkin
vahvasti molempien mielessä.
Lyhyemmässäkin romaanissa Westö ehtii luoda vahvan
tunnelman, kuvan Helsingistä vuonna, jona niin paljon tuntuu tapahtuvan. Siihen
tunnelmaan on helppo heittäytyä, antautua tarinan vietäväksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti