Kovin meni Irving-voittoisesti vuoden viimeinenkin kuukausi, mutta
nyt aion pitää taukoa. Kulunut syksy on osoittanut, että
lempikirjailijoihinsakin voi kyllästyä (ei nyt liian vakavasti
kuitenkaan), ja että jokainen kirjailija kirjoittaa joskus myös
ei-niin-mahtavia teoksia – ainakin jos tuotanto sisältää enemmän
kuin pari teosta.
Joulukuu oli kuitenkin taas myös himolukijan onnen aikaa, kun
ehdin syventyä tavallista useampaa romaaniin ja jälleen kerran
todeta, että eipä juuri mitään parempaa ole, kuin hyvän kirjan
lukeminen.
Carmen Aguirre: Kiihkeä maa
Alaotsikolla "Nuoruuteni vastarintaliikkeessä"
varustettu Aguirren teos oli joululahjakirja, jota mietin edelleen.
Se on Aguirren tarina omasta lapsuudestaan ja nuoruudestaan Chilen
sotilasjunttaa vastustaneiden vanhempien tyttärenä ja vastarinnan
jäsenenä. Kiihkeä maa on kirja, jossa tarina, ja se, että se on
totta, on tärkeämpää, kuin kirjalliset arvot – vaikka toimisi
se kyllä romaaninakin.
Carmen Aguirre muutti perheineen pakolaisena Kanadaan pian
Pinochetin noustua Chilessä valtaan vuonna 1973. Kiihkeä maa alkaa
Los Angelesin lentokentältä, jossa Carmenin äiti ilmoittaa
tyttärilleen, etteivät he olekaan matkalla sinne minne vanhemmat
ovat ilmoittaneet, vaan matka vie ensin Peruun ja sitten Boliviaan,
sillä vanhemmat toimivat Chilen vastarintaliikkeessä, ja heidän on
autettava liiketta kaikin mahdollisin keinoin. Äiti on muiden
neuvoista huolimatta kieltäytynyt jättämästä tyttäriään
taakseen, joten tytärtenkin on opittava elämään kaksoiselämää,
jossa on altava aina varuillaan. Carmen ja hänen siskonsa
kasvavatkin aikuisiksi tasapainotellen tavallisen teinin elämän ja
usein pelottavankin vastarinataliikkeen rajamailla.
Kiihkeä maa on jännittävä ja järkyttävä tarina. Se ei
juurikaan anna vastauksia, vaan lähinnä herättää kysymyksiä. Se
saa yhtä aikaa pohtimaan, millainen äiti riskeeraa lastensa
turvallisuuden poliittisen toimintansa takia – ja toisaalta
ihailemaan sitä, että jotkut todella uskaltavat toimia, eivätkä
vain yritä järjestää omaa elämäänsä mukavaksi. Se kertoo myös
hienosti siitä, miten teinit ovat aina teinejä: oli tilanne mikä
tahansa, ihastukset, idolit ja oikeaan porukkaan kuuluminen ovat aina
tärkeitä.
John Irving: Vesimies
Vesimies on monella tapaa hyvin
tyypillinen Irvingin romaani: kertomus surkeasta sankarista, miehestä
jolla kaikki ei todellakaan meni ihan putkeen. On kiukkuinen
ex-vaimo, rakastaja, epäonnistunut ura, huonot välit vanhempiin ja
lisäksi vielä kiusallinen vaiva virtsaputkessa, joka vaatii
vesihoitoa. Monesti Irving on saanut näistä aineksista aivan
mahtavaa maininkiä aikaan, mutta tästä romaanista en ainakaan minä
ihan äärettömästi innostunut, en ainakaan nyt.
Vesimiehessä ei tavallaan ole mitään
valtavan suurta vikaa. Jotenkin se vain tuntuu olevan enemmänkin
vähän sinne päin kuin aivan nappisuoritus. Loppua kohden kyllä
paranee, mutta Irvingin kirjoille aivan epätyypilliseen tapaan minun
oli aika hankalaa tuntea suurta sympatiaa päähenkilöä kohtaan,
tai jaksaa erityisesti kiinnostua hänen kohtalostaan.
No, rehellinen on oltava: olen
Irvingille aika armoton, sillä olen pitänyt monista hänen
teoksistaan niin valtavasti. Jollekulle muulle olisin kenties antanut
jotkut romaanin puutteet anteeksi. Pakko silti sanoa, että jos nyt
jonkun Irvingin kirjan haluaa väliin jättää, se voisi hyvinkin
olla tämä.
John Irving: Vapauttakaa karhut
Vasta tänä vuonna suomeksi ilmestynyt
Irvingin esikoisteos on tunnistettavasti nuoren kirjailijanalun
ensimmäinen romaani. Sillä on hetkensä ja se on paikoitellen jopa
erinomainen. Paikoitellen se olisi mielestäni kuitenkin vaatinut
vielä työstöä, selkeytystä nyt eniten ja ehkäpä hiukan
karsimistakin. Jos nyt sattuu olemaan Irvingin jonkinasteinen fani,
on esikoisteos toki pakollista luettavaa. Minusta Vapauttakaa karhut
oli mielenkiintoista luettavaa jo siksikin, että se osoittaa, että
ennen Garpin maailmaa ja Kaikki isäni hotellit -romaania oli jo
muutakin. Irvingin tunnistettavavin tyyli – jota Garpin maailma ja
Kaikki isäni hotellit kovin tyylipuhtaasti esittelevät – ei ole
toki kaikki, mitä Irvingillä on tarjottavana.
Vapauttakaa karhut -romaanissa on kolme
osaa: ensimmäinen, jossa kaksi nuorta opiskelijapoikaa, Siggy ja
Graff lähtee ajelemaan moottoripyörällä Wienistä vailla
määränpäätä, toinen osa eli Siggyn muistikirja, jossa
lomittuvat huomiot eläintarjasta ja Siggyn perheen historiasta, sekä
kolmas osa, jossa Graff matkustaa ihastuksensa, Alppikylän nuoren
tytön, Gallenin kanssa. Ensimmäinen osa oli mielestäni kirjan
heikoin. Kannattaa siis sinnitellä ensimmäisen osan läpi, sillä
toisessa osassa tarina käy kiinnostavaksi, ja Irving osoittaa
kertojanlahjansa.
Kate Morton: Paluu Rivertoniin
Aiemmin syksyllä etsimme kaverini kanssa jotain "Downton
Abbeyn tyylistä" luettavaa. Siis jotain ihanaa, suuria tunteita
sisältävää epookkiromaania. Ei mitään liian vakavaa, mutta ei
nyt ihan surkeinta hömppääkään. Ja Paluu Rivertoniin täytti
kyllä kaikki vaatimukset. Jos siis pidät Downton Abbeystä, pidät
aika varmasti myös tästä romaanista.
Rivertonin kartanon ja sen asukkaiden tarinan kertoo talon
palvelijana toiminut Gracen, tarinan kertomahetkellä 1990-luvulla jo
lähes satavuotias Grace. Kun Rivertonista aletaan tehdä elokuvaa,
palaa Grace muistoissaan nuoruuteensa ja kertaa Rivertonin, sen
asukkaiden ja oman elämänsä vaiheet.
Mortonin romaania kutsutaan sen takakannessa lukuromaaniksi, ja
sitä se todella on. Se on tunteisiin vetoava tarina, englantilaista
kartanoromantiikkaa ja 1920-luvun fiilistelyä. Se on myös hyvin
kirjoitettu romaani, jonka jännitys ei lopahda, vaan heti alussa
lukijalle esitetty mysteeri avautuu vähitellen, pala palalta.
Paluu Rivertoniin ei varmaankaan tule mainituksi romaanitaiteen
merkittävimpänä teoksena, tuskinpa sitä nostetaan yhdellekään
"nämä kirjat pitäisi lukea" -listalle, mutta minulle se
oli pimeän joulukuun alussa ehdottomasti täydellinen valinta.
Laatuviihdettä, ehdottomasti.
Se on muuten vielä huomautettava, että Mortonin kirja on
paikoitellen ihan hämmentävän paljon samanlainen kuin Downton
Abbey. Aiheissa on enemmän kuin pari samaa. En ole vielä ehtinyt
tutkia, onko kyse vain sattumasta tai kliseisimmästä mahdollisesta
tavasta kuvata 1920-lukua, vai onko jompi kumpi kirjoittajista voinut
kauniista sanottuna ottaa toselta vaikutteita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti