Jeffrey Eugenides: Naimapuuhia
Voi Eugenides minkä taas teit. Jälleen kesälomareissuani
viihdytti yli 500 sivua Eugenideen mahtavuutta. Naimapuuhia oli juuri sopiva
kirja kesälomalle ja matkalle, jolla oli aikaa paneutua kirjaan tuntikaupalla.
Naimapuuhia-romaanin englanninkielinen nimi The Marriage
Plot viittaa 1800-luvun kirjallisuuden juonikuvioon, jossa päähenkilö nimen
mukaisesti päätyy naimisiin. Naimapuuhien yksi päähenkilö, Madeleine, onkin
innostunut 1800-luvun kirjallisuudesta. 1980-luvun USA:ssa tilanne on kuitenkin
hiukan erilainen, ja kolmen collegesta valmistuvan nuoren aikuisen suhteista
kehkeytyy aika erilainen vyyhti, kuin vaikkapa Jane Austenin romaaneissa,
vaikka pariutumisen problematiikan parissa ollaankin. Eugenides kertoo näiden
kolmen tarinan jokaisen päähenkilön näkökulmasta tarkastellen ja lukijan on
oikeastaan pakko tsempata kaikkia ainakin vähän.
Tällaiset romaanit ovat yleisesti ottaen minun makuuni:
ollaan riittävän lähellä nykyaikaa, hahmoihin on helppo samaistua ja keskiössä
ovat tunteet ja ihmissuhteet. Kuulostaa lässyltä, mutta ei Eugenides mielestäni
ole mitään tunteellista hömppää. Mielestäni
hän kuvaa nuorten päähenkilöidensä hapuilua
hyvinkin todentuntuisesti – tutusti, voisin sanoa. Tähän romaaniin
erityistä fiilistä toi se, että pystyin helposti kuvittelemaan 1980-luvun
opiskelijoiden maailman, romaanissa mainitut biisit alkoivat soida päässäni ja
kirjatkin olivat suurelta osin tuttuja.
Eugenideen romaani kuvaa lyhyttä ajanjaksoa – päällisin
puolin hiukan yli vuotta, takautumineenkin pääosin kolmen päähenkilön
opiskeluaikaa – ja romaanilla on pituutta yli 500 sivua. Silti tuntuu, että
tarina etenee vauhtia, eikä jää junnaamaan mihinkään kohtaan. Olisin lukenut tällaista
tekstiä mielelläni vaikka pari sataa sivua enemmänkin.
F. Scott
Fitzgerald: Kultahattu, the Great Gatsby
Kultahattu on sellainen kirja, johon
kirjallisuudenopiskelija ja amerikkalaisen populaarikulttuurin tuotteiden
suurkuluttaja pakostikin törmää jossain vaiheessa. Tai siis sellainen, josta
pakosta kuulee, sillä eipä sitä nyt välttämättä tule lukeneeksi. Kirja on
käsittääkseni jenkeissä hyvin monen koululaisen lukulistalla (käsittääkseni
jenkeissä on koulussa ainakin periaatteessa pidemmät pakolliset lukulistat kuin
Suomessa, eri asia tietenkin on se, tarvitseeko kaikkia kirjoja oikeasti
lukea), mutta Suomessa sitä ei löydy edes kaikista kirjastoista. Uusi elokuva
on nyt tietenkin tuonut romaanin taas kaikkien tietoon, ja sen myötä minäkin
siihen nyt, vihdoin, tartuin.
Kultahatun päähenkilö, se mahtava Gatsby (niin,
varmaankin kaikille kirjan juuri nyt ensimmäistä kertaa lukeville hän on
pakosti Leonardo DiCaprio), on rikas nuorehko mies, joka nauttii luksuselämästä
ja järjestää suuria juhlia kartanossaan Long Islandilla. Hänen ja vastapäisen
kartanon pariskunnan elämän käänteistä kertoo naapurin vaatimattoman talon
asukas Nick Carraway. Kertojahahmo kertoo, kuinka hän tutustui Gatsbyyn ja mitä
tuona kesänä sitten tapahtui.
Jos on lukenut vaikkapa Truman Capotea, Kultahatun tyyli
tuntuu kovasti tutulta. Se on helppolukuista tekstiä, pintatasoltaan tosi kepää
ja helppoa ja kun romaani on vielä lyhyt, se on helppo lukea hetkessä ja
todetta, että olihan tuo ihan kiva. Eri asia sitten on se, mitä tarinasta saa
irti, vai saako mitään. Tämän kirjan kanssa kaipasin kovasti lukupiiriäni, jos
joku muu vaikka olisi löytänyt kirjaan kiinnostavia näkökulmia.
Se, mikä Kultahatussa eittämättä on hienoa, ja mistä
kyllä kovasti nautin, on juuri sen tyyli. Se on jotenkin unenomainen, jollain
tapaa pysähtynyt ja kuitenkin nopeasti etenevä.
Mario Puzo: Kummisetä
(Kirjoitin Kummisedästä jo aiemmin täällä.)
Ei sille oikein mitään voi: kun alan ajatellakin
Kummisedän tarinaa, päässäni alkaa soida surumielinen leffatunnari. Mario Puzon
romaani onkin varmasti monen mielessä jäänyt elokuvan varjoon. Ainakin omassa
tuttavapiirissäni moni on kyllä nähnyt leffat, mutta harvempi lukenut romaanin.
Se on hiukan sääli, sillä romaani on kyllä erinomainen. Vuonna 1969 julkaistu
ja 1971 suomennettu romaani on kyllä sekin ollut erityisesti aikanaan hyvin
suosittu, mutta leffojen ilmestymisen jälkeen se on tainnut kuitenkin jäädä
suosiossa kakkosessa.
Yhdessä romaanista ja elokuvasta on tullut sellainen
ilmiö, että miltei jokainen tietänee kyseessä olevan tarina Corleonen
mafia-perheestä. Jos ole nähnyt elokuvia, ei kirjankaan juonesta kannata paljon
enempää paljastaa. Leffat nähneille kerrottakoon, että romaanin kertoo pääosin
samat tapahtumat kuin ensimmäinen elokuva. Ja vaikka en haluakaan liikaa avata
juonta, ei leffojen näkeminen mielestäni tarkoita, ettei kirjasta voisi enää
nauttia. Ei tämän kirjan ainoa juttu ole se, kuinka kaikki lopulta päättyy.
Itsekin jännitin alusta loppuun, vaikka tiesin kyllä, mikä lopputulos on.
Suosittelen Kummisetää hyvillä mielin niillekin, joita
jännitys ei yleensä liiemmin kiehdo. Kummisetä on nimittäin paljon muutakin. Se
on kuvaus erikoisten ja hyvin tarkkojen sääntöjen maailmasta, samalla
äkkipikaisuudesta ja äärimmäisestä harkinnasta, se kuvaa toisaalta äärimmäistä
uskollisuutta, vaikka kertookin maailmasta jossa kenet tahansa voi murhata
tarpeen tullen. Se on kylmäverinen, mutta samalla jotenkin hämmentävän
kiehtova. Ja se on hyvää viihdettä, aivan ehdottomasti.
Kjell Westö: Isän nimeen
Tarttuessani tähän romaaniin ajattelin, että Westö ei
kyllä varmasti petä. No, ei pettänytkään, Isän nimeen oli kyllä miellyttävää
luettavaa. En silti suosittelisi sitä aivan yhtä varauksettomalla innolla kuin
Missä kuljimme kerran - tai Älä käy yöhön yksin -romaaneja. Isän nimeen muistuttaa mielestäni enemmän
Leijat Helsingin yllä -romaania. Pidin niistäkin molemmista, mutta en aivan
yhtä kovasti, kuin noista kahdesta muusta.
Isän nimeen on tarina kolmesta sukupolvesta Skraken suvun
miehiä. He ovat miehiä, joiden on vaikea antaa periksi, vaikea luopua ja ehkä
aika vaikea sitoutuakin. Kertojana on miehistä nuorin, Viktor Skrake, joka
syntyi Helsingin itärajalle, vanhaan kartanoon, jonka loiston päivät olivat
silloin jo kaukana. Viktor kertoo kolmen miessukupolven tarinan aina 1800-luvun
Pohjanmaalta nykypäivään westömäiseen tyyliin, eli pitkästi, polveillen,
asiasta toiseen liukuen niin, että lukijan on paras pysyä tarkkana, jos aikoo
muistaa kuka kukin romaanissa oikein on.
Westön kerronta on aina eleetöntä, siinä ei ole mitään
kikkailua, mutta silti hän kertoo kaiken tarvittavan ja antaa lukijalle tarkan
kuvan tilanteista. Hän jättää paljon sanomatta, mutta on silti pitkäsanainen –
arvaan, ettei se pitkäsanaisuus miellytä kaikkia. Ja kuten Westölle
tyypillistä, jälleen kerran alku on hankala, mutta tälläkään kertaa siitä ei
kannata välittää, tarina pääsee kyllä taas vauhtiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti