Kirjailijat sinänsä ovat aika tylsiä. Se, mikä heistä tekee
kiinnostavia, ovat heidän teoksensa. Jos kirjailija osaa kuvailla
kirjoittamistaan kiinnostavasti, selittää teosten taustoja ja kertoa siitä,
miten ideat kirjoihin syntyvät, on häntä ilo kuunnella. Helsingin yliopistolla
perjantaina 19.4. puhunut John Irvin osaa kirjoittamisen lisäksi puhua
kiinnostavasti. Hänen kirjojensa ystävälle parasta on, että hän puhuu kuten
kirjoittaakin.
Kerronnallisesti Irvingin omin piirre on hänen poukkoileva,
jatkuvasti eri aikatasoissa liikkuva tapansa kertoa tarinaa. ”Haluan, että
lukija tietää asioita jo ennen tarinan hahmoja”, Irving kertoi perjantaina. Hän
sanoi omaksuneensa tavan teatterista, erityisesti Shakespearen näytelmistä. Irving,
kuten niin monet hänen hahmoistaan, haaveili nuorena näyttelijän urasta. Se jäi
kuitenkin haaveeksi. ”Kai minä ylinäyttelin, kun ylikirjoitankin”, kirjailija
vastasi kysyttäessä, oliko hän hyvä näyttelijä.
Irving puhui erityisesti uusimmasta, suomeksi juuri nimellä
Minä olen monta ilmestyneestä kirjastani. (Minun ajatuksiani kirjasta syksyltä.)
Se on Irvingille poikkeuksellisesti kirjoitettu minä-muodossa. Irving pitää
enemmän kaikkitietävän kertojan käyttämisestä, mutta nyt tarina vaati
minä-kertojaa. ”Kun käyttää minäkertojaa, täytyy selittää, miten kertoja tietää
muiden ajatuksista, ja tekstiin tulee paljon dialogia. Se tekee teoksista
pidempiä. Ja minun teokseni ovat kyllä riittävän pitkiä muutenkin, ei minun
tarvitse niitä varta vasten pidentää”, kirjailija totesi.
Irving kuvaili myös sitä, miten hänen romaaninsa syntyvät. ”Idea,
päähenkilö, tärkeimmät tapahtumat, tärkeimmät sivuhenkilöt ja kaikki sellainen
tulee mieleeni hetkessä, alle tunnissa, jopa viidessä minuutissa. Siitä
hetkestä parin tunnin päästä, tai ainakin saman päivän sisällä kirjoitan
teoksen viimeiset lauseet”, hän kuvaili. ”En osaa sanoa, mistä ideat tulevat.
Samalla tavoin, kuin emme voi valita painajaisiamme, minä en voi valita,
millainen aihe milloinkin tulee mieleeni”, Irving selitti. ”En herää aamulla
ajatellen, että keksinpä nyt idean romaaniin. Ideat vain tulevat. Joskus
ajattelen, että voi ei, ei tätä aihetta!”
Jokaisessa Irvingin teoksessa on rakastettava hahmo, jolle
käy jotain kamalaa. Irving kertoi pelkäävänsä etukäteen näiden kohtien
kirjoittamista. ”Teoksessa on aina oltava jotain, jota en haluaisi kirjoittaa.
Muuten koko tarinassa ei ole mitään ideaa”, kirjailija sanoi. Ne kohdat, jotka
saavat lukijan surulliseksi rakkaan hahmon puolesta, ovat siis välttämättömiä
tarinan kannalta. Syy vaikeiden asioiden kuvaukselle on selvä: ”En kirjoita
siitä, mitä minulle on tapahtunut, vaan siitä mitä pelkään.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti