lauantai 7. syyskuuta 2013

Kuukauden kirjat, elokuu 2013


Sofi Oksanen: Kun kyyhkyset katosivat





Oksanen osaa kirjoittaa koukuttavasti, niin että hänen kirjansa vain pitää ahmia mahdollisimman nopeasti, on yksinkertaisesti pakko saada tietää kaikki. Ahmin Puhdistuksen aikanaan päivässä, ja Kun kyyhkyset katosivat meni parissa päivässä töidenkin ohella. Se veti mukaansa heti ensimmäisestä sivustaan lähtien, salamyhkäisellä alullaan. Oksanen yhdistää jännityksen ja salaperäisyyden niin, että ihan pakkohan on vaan saada selville, että mistä tässä kaikessa on kyse ja miten juttu lopulta päättyy. Vaikka tietäähän sen, ei mitenkään nätisti.

Oksasen koukuttavuus on samaa kuin hyvissä dekkareissa ja jännityskertomuksissa. Tahti on nopea ja juoni alkaa heti ensisivuilta tiivistyä sellaiseksi silmukaksi, että melkein pitää haukkoa henkeä. Jos joskus pidänkin salapoliisitarinoita tai rikoskertomuksia aika mitäänsanomattomina - ei minua oikeasti kiinnosta ihan kamalasti, miten joku rikos selvitetään - Oksanen saa minut puolelleen historiallisella aiheellaan. Ja siinä kai se menestyksen salaisuuskin on, kun tarjoaa molempia, vetoaa niihinkin, jotka eivät pelkästään toisen takia innostuisi.
Vertailu Puhdistukseen ei varsinaisesti tee oikeutta Kun kyyhkyset katosivat –romaanille. Puhdistus on tiivis paketti, tarina kahdesta naisesta, nopeasti etenevä tarina, joka kerrotaan aika selkeästi, niin ettei lukijan tarvitse kamalasti arvailla. Kun kyyhkyset katosivat on monella tavalla mutkikkaampi, hankalampi. Siinä on useampia päähenkilöitä ja heilläkin ikään kuin useampia elämiä – omansa jokaiselle Viron historian vaiheelle.

Mutta hankaluus on myös osa romaanin viehätystä. On oltava tarkkana, painettava mieleen kaikki yksityiskohdat, pistettävä merkille kerronnan muutokset, jotta huomaa milloin tarkkaillaan ketäkin hahmoista. Lukuohjeeksi voisin sanoa, että prologi kannattaa lukea tarkkaan, siitä on sitten iloa pitkin romaania.
Jos joku hahmoista on päähenkilöksi nostettava, sellainen on itselleen uudestaan ja uudestaan oman persoonallisuuden luova Edgar Parts. Mutta ei Parts suinkaan ole ainoa, joka joutuu löytämään uuden tavan elää aina kun Viron valtakuviot muuttuvat, vaan niin tekee jokainen hahmo omalla tavallaan. Kun kyyhkyset katosivat onkin siis myös tarina niistä eri tavoista, joilla ihmiset myllerryksiin sopeutuvat.

Pirkko Saisio: Elämänmeno

Saision romaani kuvaa elämää sotienjälkeisessä Helsingin Kalliossa, työläisperheessä, jonka äiti ja tytär ovat tarinan kaksi päähenkilöä. Se näyttää palasia molempien elämästä realistisesti ja kaunistelematta.

Elämänmeno tuntui minusta aluksi kamalan vaikealta, jumitin jopa äidin eteläkarjalaisella murteella kirjoitetuissa ajatuksissa, vaikka sehän on minun oma murteeni – ja lopulta vain ihanan tuttua, ei yhtään vaikeaa. Muutenkin tykästyin kirjaan vähitellen, en heti alussa.

Saisio kuvaa hyvin tunnelmaa Kalliossa, loputonta köyhyyttä, vaihtoehtojen rajallisuutta, toivottomuutta ja joskus toivoakin. Tiedän hyvin, että aika moni kaverini ei tuollaisia tarinoita jaksa lueskella, ja onhan se totta, että vastaavia tarinoita löytyy. Ei Elämänmeno minunkaan suosikkeihini nouse, eikä Saisio ole mielestäni lähelläkään sitä koskettavuutta, johon hän Punaisessa erokirjassaan pääsee.

Lionel Shriver: Poikani Kevin

Poikani Kevin oli intensiivisin ja raskain lukukokemukseni pitkään aikaan. Se oli kaikessa raskaudessaan huikean hieno kirja, jota voin kyllä suositella.

Romaanin aihe on varmaankin monille tuttu: se kertoo äidistä, jonka poika on vankilassa ammuskeltuaan koulussaan. Perheen tarina kerrotaan kirjeissä, joita äiti kirjoittaa pojan isälle, entiselle aviomiehelleen. Alusta asti on selvää, ettei mitään hyvää ole tulossa.

Vaikka jo romaanin nimessä mainitaan poika ja kertojahahmokin saa kerta toisensa jälkeen huomata olevansa nimenomaan äiti, oli minulle kirjassa merkittävää myös parisuhteen kuvaus, ja suhteessa poikaankin eniten juuri naisen kokemus äitiydestä, ei niinkään se, millainen poika oli. Niin, kai sen voi todeta jo tässä: se poikahan on aivan kamala, pelottava hahmo, jollaista ei oikeastaan haluaisi ajatella yhtään. Vanhempien parisuhteen kuvauksestakin tulee lähinnä ahdistunut olo.

Poikani Kevin jättää kuitenkin paljon varaa lukijan tulkinnoille. On lukijan päätettävissä, miksi pojasta tulee mitä tulee, tai miksi vanhempien maailmat jäävät niin erillisiksi – ja kenen syytä mikäkin sitten on.


Kjell Westö: Kangastus 38
Westöstä kirjoitin pidemmin täällä.

Ei kommentteja: