Truman Capote: Kesän taittuessa
Lukupiirimme halusi jotain melko kepeää (muttei kuitenkaan
ihan hömppätasoista) luettavaa ja erinäisten kiemuroiden jälkeen luettavaksi
valikoitui Capoten romaani. Vuosi sitten ihastuin Capoten romaaniin Aamiainen
Tiffanylla, joten odotin tätä teosta innolla. En löytänyt aivan vastaavaa
helmeä, mutta aika kiinnostavan kirjan kuitenkin.
Kesän taittuessa sijoittuu toisen maailmansodan jälkeiseen
New Yorkiin. Se kuvaa yhtä kesää, jolloin nuori hienostoperheen tytär Grady jää
kaupunkiin vanhempiensa lähtiessä Eurooppaan. Gradyn äidillä on suuret
suunnitelmat tytön tulevasti debytanttivuodesta, mutta tytöllä itsellään on
muita suunnitelmia. Hän on rakastunut parkkipaikkaa vahtivaan Clydeen, joka on
samaan aikaan kiinnostava ja hankala. Kahden erilaisista maailmoista tulevan
nuoren suhde ei ole mitenkään helppo juttu, eikä sitä auta se, ettei kumpikaan
tunnu uskaltavan olla täysin rehellinen itsestään ja tunteistaan puhuessaan.
Romaani etenee hyppäyksittäin, lyhyiden tilannekuvien kautta
läpi kesän. Paljon jää sanomatta, mutta vähät sanat luovat upean tarkkanäköisen
kuvan hahmoista ja heidän ajatuksistaan. Niinä hetkinä, kun kertoja valottaa
tapahtumia, lukija näkee syvälle.
Capote ei eläessään halunnut Kesän taittuessa –romaania julkaistavan,
mutta se kuitenkin julkaistiin käsikirjoitusten löydyttyä kirjailijan kuoleman
jälkeen. Onkin hiukan epävarmaa, puuttuuko romaanista vielä jotain, olisiko
kirjailija ehkä vielä halunnut viilailla sitä ja onko esimerkiksi romaanin
pirstalemainen rakenne täysin tarkoituksellinen vai ei. Tämän kaiken tietäen voi romaanista helposti löytää kohtia, joita kenties voisi vielä viilata ja tietysti myös pirstaleisuus asettuu uuteen valoon. Ei sille ehkä liikaa ajatuksia kuitenkaan kannata uhata. Lukupiiristämme muutama ainakin sanoi, että hyvä että tiesivät tämän vasta romaanin luettuaan.
Kesän taittuessa ei ollut aivan yhtä tyylillisesti viilattua
ja viimeisteltyä taituruutta kuin Aamiainen Tiffanyllä, mutta jollain tavoin se
pääsi syvemmälle hahmoihinsa. Se jätti paljon kysymyksiä, mutta ei mitenkään
huonolla tavalla.
John Irving: Neljäs käsi
Antikvariaatissa osui taas käsiin uusi Irving, enkä malttanut
olla aloittamatta sitä, vaikka olenkin jo aiemmin todennut, ettei Irvingin
kirjoja kannattaisi lukea liian tiuhaan, ei niistä pysty nauttimaan niin. No,
ilmeisesti muutaman viikon tauko riittää, sillä Neljäs käsi oli erinomaisen
miellyttävä lukukokemus.
Neljäs käsi yllätti minut heti alkumetreiltä: sen kertoja
tarkkailee tarinan päähenkilöä (tai oikeastaan päähenkilöitä) selvästi hieman
kauempaa, kuin useimpien Irvingin romaanien kertojat. Kerronta ei myöskään ole
aivan yhtä vahvasti tulevaa ennakoivaa ja jatkuvasti eri aikatasoilla hyppivää,
vaan enimmäkseen edettiin aika lineaarisesti. Neljäs käsi on siis tavallaan
simppelimpi ja selkeämpi, kuin monet muut Irvingin kirjat. Se olikin
virkistävää vaihtelua.
Neljännen käden päähenkilö – Irvingille tyypilliseen tapaan
kyseenalainen sankarihahmo – on vasemman kätensä menettänyt tv-toimittaja, joka
tekee tasottomia juttuja niin kutsutulla raatokanavalla, eli kanavalla, jossa
sensaatio on tärkeämpää kuin uutsikriteerit. Tästä leijonamiehestä (toimittajan
käden on siis syönyt leijona) kiinnostuvat sekä Bostonilainen käsikirurgi kuin
wisconsinilainen kotirouvakin. Ja Irvingille tyypilliseen tapaan soppa on
valmis. Tälläkin kertaa lukija voi aavistella lopputuloksen jo kirjan
alkumetreiltä lähtien, mutta sehän ei haittaa, eivätkä viittaukset ole yhtä
vahvoja ja jatkuvia kuin monissa muissa Irvingin kirjoissa.
Neljäs käsi on selkeä viihderomaani, ja sellaisenaan
mielestäni erinomainen. Se ei ole Irvingin kehutuin, päinvastoin, mutta en minä
sitä haukkumaankaan alkaisi. Totta, Neljäs käsi ei yllä esimerkiksi Kaikki
isäni hotellit –romaanin koskettavuuden tasolle, mutta mielestäni se ei ole sen
tarkoituskaan. Neljäs käsi on selkeää ja Irvingin mittakaavassa todella
tiivistä kerrontaa, se on kevyt kirja, ei sellainen joka pyörii mielessä
loputtomiin (kuten nyt sitten vaikka se Kaikki isäni hotellit). Mielestäni se
on myös tämän romaanin vahvuus. Se ei vaadi lukijalta sellaista kestävyyttä
kuin monet muut Irvingin romaanit, vaan viihdyttää.
Alexandra Salmela: 27 eli kuolema tekee taiteilijan
Täytän ensi viikolla 27 vuotta, joten olikin enemmän kuin
osuvaa, että törmäsin Salmelan teokseen kirjastossa juuri nyt – aina aiemmin se
on ollut pitkän varausjonon päässä. Kirjasto oli pakosti syntynyt jonkinlainen
ennakkokäsitys, olihan se niin paljon julkisuudessa julkaisunsa ja saman vuoden
Finlandia-kisan aikaan. Ennakkokäsitykset voivat olla vaarallisia: ainakin minä
odotin jotakin aivan uskomatonta, ja kirjan alku menikin pohtiessa, että ei
tämä nyt vaan nappaa, en tajua tätä, en innostu. Lopulta pääsin irti ennakko-odotuksista
ja aloin ymmärtää ainakin jonkun verran, onneksi.
Salmelan romaanin keskiössä on Angie, joka 27 täyttäessään
päättää, että vuoden päästä on kuuluisa ja kuollut, suuri taiteilija muiden
nuorena kuolleiden joukossa. Siitä alkaa sekoilu, tai kenties oikeastaan vain
jatkuu joku jo kauan sitten alkanut. Samaan aikaan Suomessa nuori perhe elää
keskellä ei mitään, koettaa olla ekologinen ja toteuttaa ihanteitaan. Nämä
kaksi yhdistyvät Angien muuttaessa perheen piharakennukseen.
27 eli kuolema tekee taiteilijan on kooste erilaisia
kerrontatapoja ja kertojia. Ainakin minun oli vaikea saada niistä otetta, mutta
vähitellen eri tyyleistä muodostui kokonaisuus jossa jokaisella tyylillä oli
oma osansa, jokainen näytti samasta tarinasta eri näkökulmia ja paljasti
jotain, mitä muut eivät nähneet. Tyylit olivat osittain uskomattoman
ärsyttäviä, siinä määrin että pohdin onko kyseessä tekotaiteellisuus vai
tavoiteltu tyylikeino. Samanlaisia olivat hahmot: kliseisiä, rasittavia,
yksipuolisilta vaikuttavia. Kesti kirjan loppumetreille saakka, että aloin
ollenkaan ymmärtää niitä.
Salmelan romaani ei siis ollut minulle mitenkään helppo
pala, enkä oikein vieläkään osaa sanoa, missä määrin siitä pidin. Jossain
vaiheessa kuitenkin huomasin, että minun vain oli pakko saada tietää, mitä
Angielle käy ja suomalaisen pariskunnan keskinäiset kemiatkin alkoivat
kiinnostaa. Jotenkin siitä kaikesta alkoi löytyä jotain tuttua, onhan kyse
tosiaan nuorista aikuisista ja heidän valinnoistaan, siitä kun omat ideologiat
ja todellisuus eivät kohtaa, siitä kun ei itse täytä omia ihanteitaan, kun
huomaa elävänsä ihan toisenlaista elämää kuin joskus toivoi ja toisaalta siitä,
kun ei oikein edelleenkään tiedä mitä oikeastaan haluaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti